dimanche 17 février 2008

The dredge mills of Mr. Hubert





THE DREDGE MILLS OF MR. HUBERT
In this time of municipal elections, an interesting proposal is made by Madame Dominique Rabelle concerning the reconstruction of one the dredge mills at the entry of the arsenal, on the bank of the Charente River. This extraordinary ecological invention of Mr. Hubert, engineer of the Corps of Naval Constructors forces our admiration today. The dredge mills of Mr. Hubert were a symbol of Rochefort Arsenal during the XIXth Century. Mr. Hubert also invented machines for rope-making used by the Navy.
This is a translation of an historic reports on the invention dated 1808 and 1816 (Rapport Historique sur le Progrès des Sciences, fait au gouvernement en 1808 et Annales de chimie et physique, 1816 Tome 1, page 207):
DREDGE MILL - mechanical.

"An invention of Mr. Hubert, officer of the Corps of Naval Constructors in 1808.
Tha water of the Charente River always present mud in suspension in their stream which settles everywhere the speed of these waters is slowed down as in the foreholds of the ships, in Rochefort, which we are obliged to wash everyday at low tide; but the drawback is really felt at the foredock. There the Charente River deposits 7 millimeters of mud at each tide, and within a short period of time these accumulated layers reach such a height that the gates of the drydocks totally are obstructed. In the past, oxen were used to drag a dredger intended for clearing these muds; but this work lasted several months and costed from 20 000 to 25 000 Francs. The price of only one clearing, such as it was made in the past, was sufficient to pay for the expenses of the machine Mr. Hubert had built; and the low wages of the two convicts in charge of watching the mill, replaces the expense that was made for the 55 oxen and the men looking after them. In the interval between clearings, the dredge machine is used as a rolling mill and mill to grind the colors used to paint the ships on the inside and exterior. The great advantage of the dredge mill especially is to provide the Rochefort harbor with vacant places for the hulls and gravings; whereas due to the huge expense, they were only used for constructions. This invention can be used to clear almost all harbors, with such economy that the wind can operate these machines during the two thirds of the year".

With the Hermione shipyard, this will be another fascinating construction site for Rochefort.
http://www.musee-marine.fr/

Photo: Musée National de la Marine.

LES MOULINS HUBERT

En cette période d'élections municipales, Madame Dominique Rabelle fait des propositions innovantes et notamment la reconstruction de l'un des moulins à draguer Hubert, à l'entrée de l'arsenal sur la rive de la Charente. Cette extraordinaire invention écologique du début du XIXème siècle qui force notre admiration aujourd'hui, est l'oeuvre de l'ingénieur Hubert, officier du Génie Maritime. Les moulins Hubert furent emblématiques de l'Arsenal de Rochefort tout au long du XIXème siècle. Il réalisa également des machines pour les cordages.

Extraits du Rapport Historique sur les Progrès des Sciences etc..., fait au gouvernement en 1808 et Annales de chimie et de physique, 1816, Tome 1, page 207:

MOULIN A DRAGUER - Mécanique

"Invention de M. Hubert, officier du Génie Maritime à Rochefort 1808. Les eaux de la Charente tiennent continuellement dans leur cours de la vase en suspension qui se dépose partout où la vitesse de ces eaux est ralentie, comme dans les avant-cales des vaisseaux, à Rochefort, qu'on est obligé de laver tous les jours à la marée basse; mais l'inconvénient se fait surtout sentir à l'avant-bassin. La Charente y dépose à chaque marée environ 7 millimètres de vase, et en peu de temps ces couches accumulées s'élèvent à une hauteur telle que les portes des formes en sont complètement obstruées. On employait autrefois des boeufs pour traîner une drague destinée au curage de ces vases; mais ce travail durait plusieurs mois et coûtait 20 à 25 000 Francs. Le prix d'un seul curage, tel qu'on l'éxécutait anciennement, a suffi pour payer les frais de la machine que M.Hubert a fait construire; et le modique salaire de 2 condamnés, chargés de la surveillance du moulin, remplace la dépense que faisaient autrefois 55 boeufs et leurs conducteurs. Dans les intermittences des curages, la machine à draguer sert comme laminoir et moulin à broyer les couleurs avec lesquelles on peint l'intérieur et l'extérieur des vaisseaux. Le grand avantage du moulin à draguer est surtout de procurer au port de Rochefort des emplacements toujours libres pour les carènes et les radoubs; tandis qu'en raison de la dépense énorme, ils n'avaient servi qu'aux constructions. Ce moyen est applicable au curage de presque tous les ports, avec d'autant plus d'économie que le vent peut faire mouvoir ces machines pendant les deux tiers de l'année."

Avec le chantier de l'Hermione, Rochefort aura un autre chantier de construction fascinant.

http://www.musee-marine.fr/

Cliché: Musée National de la Marine.


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